Aksler - Vigtige oplysninger |
Kontroltips
Test den indvendige aksel ved at placere en mejsel i mellemrummet mellem pendelakslen og akselkroppen (se billedet). Bank derefter hårdt på den for at se, hvor meget bærende materiale, der er tilbage. Modstanden skal føles stiv og ikke give sig. Hvis der går hul, skal du omgående reparere traileren, før den bruges igen!
|
Livsvigtig information
Mere end 90 procent af alle aksler på trailere er fremstillet med en hul indvendig aksel. Salt, vand og smuds samles inden i akselkroppen og angriber akslen fra indersiden. Dette gør, at også galvaniserede aksler ruster indefra på trods af, at intet "synes" på ydersiden. På kort tid "ædes" den hule indvendige aksel op. Uden afhjælpning får dette alvorlige konsekvenser for din egen og medtrafikanters sikkerhed. Hjulet kan løsne sig fra akslen med ukontrollerede følger.
-Fjedringen er stiv. -Forværrede køreegenskaber. Traileren hopper og rykker, når du kører. -Synlige rustangreb ved aksel/hjulophænget. Det er ekstra svært at opdage ved galvaniserede aksler. Kontroltips Test den indvendige aksel ved at placere en mejsel i mellemrummet mellem pendelakslen og akselkroppen (se mere under Akseltest/Kontrol). Bank derefter hårdt på den for at se, hvor meget bærende materiale, der er tilbage. Modstanden skal føles stiv og ikke give sig. Hvis der går hul, skal du omgående reparere traileren, før den bruges igen! |