Påløbsbremse kort - Anhængeren bremser ikke, som den skal |
|||
For kort påløbsbremse er en almindelig grund til at trailere ikke bliver godkendt ved besigtigelse. Konsekvensen af dette er, at påløbsbremsen begynder at virke for sent, når man bremser. Når påløbsbremsen trykkes sammen skal bremsevirkningen indfinde sig næsten direkte, altså i den grønne zone (A). Hvis bremsevirkningen begynder i den gule zone (B) er der stor risiko for, at påløbsbremsen ganske snart vil fungere dårligt eftersom bremsedelene bliver slidte. Begynder bremsevirkningen først i den røde zone (C) bliver traileren ikke godkendt ved syn. |
|||
Hvordan kontrollerer jeg dette? Håndbremsen tjekker du nemt ved at trække i den. Et tips til at prøve, hvornår påløbsbremsen begynder at virke er at trække et spændebånd fra kuglekoblingen og tilbage til den bageste del af påløbsbremsen. Nu kan du stramme påløbsbremsen roligt og behersket og teste eksakt hvor bremsevirkningen indfinder sig. |
|||
Hvis påløbsbremsen er for kort, på trods af, at bremserne er veljusterede, er det ofte fordi bremsearmen er dårligt justeret. Bremsearmen skal ikke være for løs, men ligge mod trækrøret for optimal bremsevirkning. Billede 4 viser, hvordan bremsearmen skal ligge mod trækrøret. |
|
||
For at ændre bremsearmens leje er det lettest at skrue den korte bremsestang ind før strammeskruen Grunden til, at det ofte ikke hjælper kun at skrue strammeskruen på er, at bremsevirkningen for håndbremsen da ændres samtidigt. |